Search

Google
 

ads

Tuesday, March 25, 2014

PZInz 130

PZInz 130 Papercraft military, PZInz 130 papermodel download, PZInz 130 papermodel, PZInz 130 modelkits, PZInz 130 modelkits download, PZInz 130 papercraft model , PZInz 130 download papermodel , PZInz 130 papercraft model download, free download papermodel, PZInz 130 military papercraft, PZInz 130 military papermodel, PZInz 130 military modelkits




POLSKI CZOLG PLYWAJACY PZInz 130 Papercraft military, POLSKI CZOLG PLYWAJACY PZInz 130 papermodel download, POLSKI CZOLG PLYWAJACY PZInz 130 papermodel, POLSKI CZOLG PLYWAJACY PZInz 130 modelkits, POLSKI CZOLG PLYWAJACY PZInz 130 modelkits download, POLSKI CZOLG PLYWAJACY PZInz 130 papercraft model , POLSKI CZOLG PLYWAJACY PZInz 130 download papermodel , POLSKI CZOLG PLYWAJACY PZInz 130 papercraft model download, free download papermodel, POLSKI CZOLG PLYWAJACY PZInz 130 military papercraft, POLSKI CZOLG PLYWAJACY PZInz 130 military papermodel, POLSKI CZOLG PLYWAJACY PZInz 130 military modelkits




PZInż. 130 – polski eksperymentalny lekki czołg pływający z okresu przed II wojną światową.
















































PZInż 130
PZInż 130
Dane podstawowe
Państwo Polska
Typ pojazduczołg pływający
Trakcjagąsienicowa
Załoga2 osoby
Dane techniczne
SilnikPZInż.425:8-cylindrowy widlasty (V8), silnik gaźnikowy 4-suwowy,chłodzony cieczą,o mocy 95 KM przy 3600 obr/min, pojemność 3880 cm³,
Poj. zb. paliwa210 l
Pancerzstalowy, nitowany, 4-8 mm
Długość4,22 m
Szerokość2,08 m
Wysokość1,88 m
Prześwit0,32 m
Masa3,92 t
Moc jedn.24,2 KM/t
Nacisk jedn.0,35 kG/cm²
Osiągi
Prędkość60 km/h (droga)

7-8 km/h (woda)
Zasięg360 km (droga)

210-220 km (teren)
Pokonywanie przeszkód
Rowy (szer.)1,8 m
Kąt podjazdu38°
Dane operacyjne
Uzbrojenie


Historia


PZInż. 130 był eksperymentalnym pojazdem wzorowanym na brytyjskim czołgu pływającym Vickers-Carden-Loyd Amphibian. Decyzję o rozpoczęciu prac projektowych nad tą konstrukcją podjęto po fiasku rozmów dotyczących zakupu brytyjskiego pojazdu. Głównym projektantem PZInż. 130 był inż. Edward Habich. Nieuzbrojony prototyp czołgu był gotów w roku 1937, 2 października 1937 roku został przekazany na testy wojskowe. Podczas rozmaitych rajdów i prób przejechał około 3500 km bez poważnych usterek, zbierając pochlebne opinie ze względu na swoją prędkość i łatwość pokonywania przeszkód terenowych. Mimo to, w maju 1939 roku Sztab Główny podjął decyzję o nierozwijaniu idei czołgów pływających. Prototyp odesłano do Warsztatu Doświadczalnego w Ursusie. Po kampanii wrześniowej został przejęty przez Niemców. Dalsze losy nieznane.


Konstrukcja


Napęd PZInż. 130 stanowił polski silnik benzynowy typu PZInż 425 o mocy 95 KM pozwalający na rozwijanie prędkości dochodzącej do 60 km/h. Taka moc silnika pozwalała na równoczesne napędzanie śruby wodnej, jak i gąsienic, co pozwalało na szybki wyjazd z wody lub szybszą jazdę po dnie płytkich akwenów. Wodny napęd czołgu stanowiła śruba wodna umieszczona w ruchomej osłonie hydrodynamicznej pełniącej rolę steru. Prototyp czołgu był nieuzbrojony, ale docelowo pojazd miał być wyposażony w pojedynczy karabin maszynowy wz. 25 lub w najcięższy karabin maszynowy wz. 38FK. Wnętrze pojazdu składało się z dwóch przedziałów. W prawym znajdował się silnik, w lewym dwuosobowa załoga. Kierowca dysponował do obserwacji peryskopem odwracalnym Gundlacha. Stanowisko dowódcy czołgu mieściło się w jednoosobowej wieży pochodzącej z prac nad czołgiem TKW. W celu poprawienia pływalności czołgu zastosowano błotniki pełniące rolę pływaków, od środka wypełnione masą korkową oraz zmniejszono wagę czołgu poprzez zastosowanie żeberkowych kół nośnych i lekkich gąsienic. Cały czołg pokryty był pancerzem nitowanym o grubości 8 mm, co zapewniało ochronę przed pociskami karabinowymi i odłamkami. Jako, że pojazd powstawał równolegle do czołgu lekkiego 4TP, wiele elementów tych pojazdów było zunifikowanych.



PZInz 130



No comments:

Post a Comment