, ORP Iskra Papercraft military, ORP Iskra papermodel download, ORP Iskra papermodel, ORP Iskra modelkits, ORP Iskra modelkits download, ORP Iskra papercraft model , ORP Iskra download papermodel , ORP Iskra papercraft model download, free download papermodel, ORP Iskra military papercraft, ORP Iskra military papermodel, ORP Iskra military modelkits
OKRET SZKOLNY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ ORP Iskra Papercraft military, OKRET SZKOLNY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ ORP Iskra papermodel download, OKRET SZKOLNY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ ORP Iskra papermodel, OKRET SZKOLNY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ ORP Iskra modelkits, OKRET SZKOLNY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ ORP Iskra modelkits download, OKRET SZKOLNY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ ORP Iskra papercraft model , OKRET SZKOLNY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ ORP Iskra download papermodel , OKRET SZKOLNY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ ORP Iskra papercraft model download, free download papermodel, OKRET SZKOLNY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ ORP Iskra military papercraft, OKRET SZKOLNY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ ORP Iskra military papermodel, OKRET SZKOLNY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ ORP Iskra military modelkits
ORP „Iskra” – okręt szkolny polskiej Marynarki Wojennej, trzymasztowy szkuner gaflowy, pierwsza w historii jednostka pływająca nosząca imię ORP „Iskra”. Została wprowadzona do służby w 1928 roku i pozostawała w niej do 1977 roku.
ORP „Iskra” | |
ORP „Iskra” | |
Klasa | okręt szkolny (szkuner gaflowy) |
Historia | |
Stocznia | G.M. Muller w Foxhol |
Marynarka Wojenna | |
Wejście do służby | 6 maja 1928 |
Wycofanie ze służby | 26 listopada 1977 |
Los okrętu | 26.11.1977 skreślony ze stanu floty 1981 pocięty na złom. |
Dane taktyczno-techniczne | |
Wyporność | 560 rt |
Długość | 41,40 m (50,70 m) |
Szerokość | 7,90 m |
Zanurzenie | 3,70 m |
Prędkość | 7,5 węzła |
Załoga | 29+40 uczniów |
Napęd | |
silnik spalinowy 260 ps żaglowy, 3 maszty 693 m² żagla |
Historia
Marynarka Wojenna Rzeczypospolitej Polskiej przez pewien czas po odzyskaniu niepodległości po I wojnie światowej nie posiadała jednostki pływającej przeznaczonej do przeprowadzania praktyk marynarsko-żeglarskich oraz podstawowego szkolenia nawigacyjnego. W związku z tym Kierownictwo Marynarki Wojennej w Warszawie rozpoczęło starania o pozyskanie okrętu żaglowego, który wypełniłby istniejącą lukę.
W wyniku tych działań w 1926 roku została podjęta decyzja o zakupie trzymasztowego szkunera gaflowego SV „St. Blanc”, którego armatorem był A. Kennedy Ltd. z Glasgow. Jednostkę zwodowano w 19 czerwca 1917 roku w stoczni G.M. Muller w Foxhol i do 1921 roku pływała pod banderą Holandii jako SV „Vlissingen”, po czym sprzedano ją do Wielkiej Brytanii. Była wykorzystywana do przewożenia towarów w żegludze przybrzeżnej.
1 stycznia 1927 roku żaglowiec pod dowództwem kpt. ż.w. Konstantego Matyjewicza-Maciejewicza został sprowadzony do Polski, a następnie poddany gruntownej przebudowie w stoczni Danziger Werft und Eisenbahnwerkstaten A.G. (obecnie Stocznia Północna w Gdańsku). Pierwsze podniesienie bandery wojennej i nadanie imienia ORP „Iskra” miało miejsce 6 maja 1928 roku. Portem macierzystym stała się Gdynia, w której stacjonowała większość jednostek pływających Floty.
Załoga stała była zwana szkieletową, ponieważ stanowili ją tylko żołnierze obsadzający najważniejsze stanowiska funkcyjne, co miało związek z charakterem okrętu. Każdorazowo podczas wyjścia w morze zaokrętowywano kilkudziesięcioosobową załogę szkolną, złożoną ze słuchaczy Szkoły Podchorążych Marynarki Wojennej w Toruniu.
5 czerwca 1928 roku „Iskra” wyszła w swą pierwszą podróż. Ćwiczebny rejs bałtycki trwał 25 dni i miał za zadanie wypróbowanie okrętu oraz zgranie i przeszkolenie załogi. Pierwszym zagranicznym portem „Iskry” była łotewska Lipawa. Następnie odwiedzono zatokę Tagelacht na wyspie Osel, fińskie porty Hanko i Helsinki oraz Visby na Gotlandzie. 8 lipca okręt wyszedł w pierwszy pełnomorski rejs zagraniczny. W tym czasie „Iskra” zawijała między innymi do Dunkierki, Leixões koło Porto, Casablanki, Cherbourga. W drodze powrotnej uległa katastrofie, w wyniku której osiadła na mieliźnie pod Dover. „Iskra” przebywała wówczas 4 tygodnie w jednej ze stoczni w Dover i dopiero w końcu listopada powróciła do kraju. 9 maja 1928 roku okręt wyruszył w swój drugi oceaniczny rejs. „Iskra” przechodziła wówczas po raz pierwszy przez Kanał Kiloński, zawinęła do Lizbony, Funchalu na Maderze i Santa Cruz na Teneryfie. Następnie udała się na Wyspy Kanaryjskie, gdzie stała w La Luz koło Las Palmas i stąd po 8 dniach pomyślnej żeglugi weszła do Horty, stolicy wyspy Fayal na Azorach. 13 lipca okręt został zaalarmowany wiadomością o awarii samolotu „Marszałek Piłsudski” (według innych źródeł „Orzeł Biały”) i przymusowym lądowaniu polskich lotników, dokonujących przelotu przez Atlantyk. Okręt natychmiast pospieszył im z pomocą. W porcie Santa Cruz na pokład stojącej na kotwicy „Iskry” przetransportowano łodziami rannego majora Kubalę oraz zwłoki majora Idzikowskiego. W drodze powrotnej okręt zawinął do Horty, gdzie dowódca czekał na dalsze rozkazy z Warszawy. Polecono „Iskrze” natychmiast wracać ze zwłokami do kraju. W celu uzupełnienia zapasów okręt wszedł do Ponta Delgada i Cherbourga, gdzie wyokrętowano rannego majora Kubalę. 3 sierpnia okręt dotarł do Gdyni.
7 maja 1930 „Iskra” wyruszyła w trzecią podróż oceaniczną trwającą 189 dni i obejmującą 13.000 Mm. Trasa rejsu wiodła przez Kanał Kiloński do Cherbourga, gdzie nastąpiło spotkanie z Wichrem. Dalszymi portami były Portsmouth, Las Palmas, Santiago de Cuba i Newport. W drodze powrotnej do Europy „Iskra” napotkała na huragan – w 4 dniu podróży 28 sierpnia o godzinie 22.30 okręt wpadł w oko cyklonu. Spotkanie z cyklonem kosztowało „Iskrę” utratę drugiego w tej podróży kompletu żagli, złamanie dwóch gafli, uszkodzenie łodzi oraz porwanie licznych lin ruchomego takielunku, ponadto wybuchł pożar w pomieszczeniu, gdzie znajdowała się radiostacja. Po 17 dniach okręt wszedł do Brestu, skąd dalej przez kanał Kiloński powrócił do Gdyni, kończąc pływanie 23 października.
W 1931 roku, po bieżącym remoncie w Danzinger Werft, 16 maja „Iskra” pożegnała Gdynię udając się w swoją czwartą podróż, zawijając kolejno do portów: Lizbony, przez cieśninę Gibraltaru na wody Morza Śródziemnego, Cagliari, stolicy Sardynii, do Neapolu. Od 21 do 25 lipca „Iskra” żeglowała na Maltę do La Valetta przechodząc przez Cieśninę Mesyńską. Z La Valetta „Iskra” popłynęła do Bizerty. Po postoju w tym porcie nastąpiło długie 28-dniowe przejście przez Azory do Ponto Delgada, a potem do Antwerpii. W ostatniej dekadzie października okręt przepłynął cieśniny duńskie i Bałtyk wracając do Gdyni 29 października 1931 roku. W roku 1932 do końca czerwca trwał remont na „Iskrze” i dopiero 30 lipca mogła wyruszać ona w swój piąty rejs szkolny. Pierwszy postój miał miejsce w Cherbourgu, następnie w Lizbonie i Casablance. Po 13 dniach żeglugi na Atlantyku „Iskra” weszła na wyspach Azorskich do Horty, a następnie przez kanał La Manche, na którym „Iskrę” zaskoczył sztorm, do Devonport koło Plymouth. W wyniku sztormu uległo awarii sprzęgło, uniemożliwiając użycie silnika. Z powodu remontu powrót do kraju nastąpił dopiero 23 listopada.
W roku 1933 „Iskra” przeszła po raz pierwszy remont w warsztatach Marynarki Wojennej. Dowódcą okrętu został kpt. mar. Stanisław Nachorski. Ze względu na fakt, iż w roku 1932 nie było naboru do Szkoły Podchorążych Marynarki Wojennej „Iskra” tylko na dwa miesiące opuściła Gdynię i udała się w rejs bałtycki z kandydatami. Trasa tego rejsu wiodła przez Nexø, Visby i Windawę. W 1934 roku udział w rejsie na Morze Śródziemne wzięli uczniowie pierwszego roku studiów. W czasie rejsu biały szkuner odwiedził siedem portów zagranicznych: Cheubourg, Porto, Bizertę, Palmę, Funchal, Brest i Christiansund. W tym roku „Iskra” nie korzystała z Kanału Kilońskiego, a trasa rejsu przebiegała w obie strony przez Sund. Powrót okrętu do Gdyni nastąpił pod koniec września. 15 maja 1935 roku okręt wyruszył z Gdyni, przeszedł przez Sun, zatrzymał się na kilka dni w Brugii, a następnie wyruszył do Lizbony. Stąd udał się na Morze Śródziemne, gdzie odwiedził Palmę. W porcie tym „Iskra” przebywała trzy tygodnie. Następnym portem był Algier, skąd okręt popłynął przez Atlantyk, by zatrzymać się Santa Cruz i Ponta Delgada. W drodze powrotnej do kraju okręt zatrzymał się tylko w Dover. Powrót do Gdyni nastąpił 29 września. Rejs w roku 1936 odbywał się starą trasą przez Morze Śródziemne, okręt zawinął do Hawru, Kadyksu, Palmy, Casablanki, Ponta Delgada i Funchalu. W drodze powrotnej okręt zatrzymał się w angielskim porcie Gravesend, skąd przez Kanał Kiloński w końcu września powrócił do Gdyni. W roku 1937 dowódcą okrętu został kmdr. ppor. Aleksander Hulewicz, który poprowadził „Iskrę” tradycyjnym już szlakiem na Morze Śródziemne. Okręt zatrzymał się na postoje w Lizbonie, Cagliari na Sycylii, Casablance, Funchalu, Ponta Delgada i w drodze powrotnej w Cheubourgu. Z Bałtyku „Iskra” wyszła przez Sund, a wróciła przez Kanał Kiloński. W roku 1938 kolejnym dowódcą został kmdr. ppor. Stefan Umecki, pod rozkazami którego „Iskra” wyszła w dziesiąty zagraniczny rejs. Trasa tego rejsu liczyła 9000 Mm, a nowością było wejście tego okrętu na wody Adriatyku. Pierwszy nieprzewidziany postój z powodu awarii sprzęgła wypadł w duńskim porcie Kjöge, drugi planowy w Gravesend. Ponowna awaria sprzęgła zmusiła „Iskrę” do zawinięcia do Havru, gdzie dokonano wymiany sprzęgła. W tym roku na skutek wojny domowej ominięto porty w Hiszpanii i Portugalii. Okręt zatrzymał się dopiero w Oranie, a później skierował się na Adriatyk i zawinął do Dubrownika oraz na wyspę Korfu. Po dłuższym postoju „Iskra” powróciła na Atlantyk, weszła do Casablanki, następnie przeszła do Ponta Delgada, a w drodze powrotnej po raz pierwszy zakotwiczyła w Amsterdamie. Powrót na Bałtyk odbył się przez Kanał Kiloński.
W pierwszym okresie służby „Iskra” odwiedziła następujące państwa: Egipt, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Maroko, Portugalia, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy, Stany Zjednoczone.
Marynarze na dziobie
II wojna światowa zastała „Iskrę” w trakcie rejsu szkolnego na Morzu Śródziemnym. 2 września 1939 roku weszła do portu w Casablance, a 10 października zacumowała wraz z ORP „Wilia” w Port Lyautey, gdzie wyokrętowano podchorążych. 27 czerwca 1940 roku szkuner przebazowano do Gibraltaru, gdzie 29 listopada został przekazany Królewskiej Marynarce Wojennej Wielkiej Brytanii, która pod nazwą HMS „Pigmy” eksploatowała go w roli okrętu-bazy dla kutrów torpedowych i okrętów podwodnych. Po zakończeniu działań okręt wyremontowano w Gibraltarze i Plymouth, po czym zwrócono polskiej Marynarce Wojennej.
1 lipca 1948 roku ORP „Iskra” powróciła do Gdyni. Od tego czasu do 1974 roku odbywała rejsy z podchorążymi Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej oraz elewami Centrum Szkolenia Specjalistów Marynarki Wojennej. Żaglowiec oprócz Morza Bałtyckiego obecny był na Morzu Północnym, Morzu Barentsa, Morzu Śródziemnym i Oceanie Atlantyckim. Przed wycofaniem pełnił rolę hulku w Porcie Wojennym Gdynia. Ze względu na zużycie eksploatacyjne został skreślony z listy floty 26 listopada 1977 roku. 26 listopada 1977 roku o godzinie 8.00 w Porcie Wojennym Gdynia w basenie nr X nastąpiła uroczystość ostatniego opuszczenia bandery ORP „Iskra”. Wziął w nim udział dowódca MW admirał Ludwik Janczyszyn, komendant WSMW i podchorążowie oraz byli dowódcy „Iskry”. Okręt podczas służby pod biało-czerwoną banderą przebył łącznie 201 tys. Mm.
Po zdemontowaniu wyposażenia wrak zacumowano w Gdyni w VIII basenie koło brzegowej stacji demagnetyzacji okrętów. Tutaj zdemontowano maszty i przekazano do klubu żeglarskiego. Po kilku latach opuszczony wrak nabrał tyle wody, że fale wytworzone przez przepływające statki zaczęły wlewać się przez otwory po bulajach. Po wypompowaniu wody okręt został odholowany do kasacji.
Jego następcą stała się trzymasztowa barkentyna o tej samej nazwie – ORP „Iskra”.
Dowódcy okrętu
- kpt. mar. Henryk Eibel
- kpt. mar. Stefan de Walden
- kmdr ppor. Stanisław Nahorski
- kmdr ppor. Aleksander Hulewicz
- p.o. por. mar. Stefan Filutowicz
- kpt. mar. Romuald Nałęcz-Tymiński
- cz.p.o. ppor. mar. Borys Karnicki
- kmdr ppor. Jerzy Umecki
- p.o. ppor. mar. Stefan Gorazdowski
- kmdr por. Julian Czerwiński
- kmdr ppor. Stefan Kucharski
- kmdr por. Piotr Bigaj
- kmdr por. Ryszard Ułamek
Rejsy szkolne
Lp. | Okres | Porty |
---|---|---|
1. | 5-30 czerwca 1928 | Lipawa, Hanko, Helsinki, Visby |
2. | 18 lipca – 14 października 1928 | Dunkierka, Lizbona, Casablanca, Cherbourg |
3. | 9 maja – 13 sierpnia 1929 | Lizbona |
4. | 7 maja – 23 października 1930 | Lizbona, Santa Cruz de Tenerife, Las Palmas, Santiago de Cuba, Newport News |
5. | 6 maja – 30 października 1931 | Lizbona, Cagliari, Neapol, La Valetta, Bizerta, Ponta Delgada, Antwerpia |
6. | 30 lipca – 23 listopada 1932 | Cherbourg, Lizbona, Casablanca |
7. | 6 maja – 23 września 1934 | Cherbourg, Porto, Bizerta, Funchal, Brest |
8. | 20 maja – 23 września 1935 | Brugia, Lizbona, Algier, Santa Cruz de Tenerife, Ponta Delgada, Dover |
9. | 20 maja – 23 września 1936 | Hawr, Kadyks, Ponta Delgada |
10. | 20 maja – 28 września 1937 | Hawr, Lizbona, Cagliari, Casablanca, Ponta Delgada, Cherbourg |
11. | 15 maja – 28 września 1938 | Oran, Dubrownik, Korfu, Ponta Delgada |
12. | 6 maja – 27 września 1939 | Lizbona, Oran, Faleron, Aleksandria, Bizerta, Casablanca |
13. | 25 sierpnia – 10 września 1949 | Leningrad |
14. | 23 sierpnia – 1 września 1956 | Lipawa |
15. | 7 września – 13 września 1956 | Bałtijsk |
16. | 17 czerwca – 1 lipca 1958 | Leningrad |
17. | 4 czerwca – 22 lipca 1959 | Murmańsk |
18. | 2 maja – 2 sierpnia 1961 | Gibraltar, Aleksandria, Casablanca |
19. | 22 maja – 12 lipca 1962 | Rostock |
20. | 24 lipca – 1 sierpnia 1962 | Helsinki |
21. | 30 czerwca – 16 lipca 1965 | Rostock |
22. | 29 lipca – 27 sierpnia 1965 | Leningrad |
23. | 27 czerwca – 19 lipca 1966 | Naantali, Ryga |
24. | 1-28 sierpnia 1966 | Sztokholm, Tallinn |
25. | 3 lipca – 23 sierpnia 1967 | Kopenhaga, Hawr, Bergen |
26. | 3-30 lipca 1968 | Rostock |
27. | 6-26 sierpnia 1968 | Kłajpeda |
28. | 3 lipca – 2 sierpnia 1969 | Göteborg, Kotka |
29. | 6-22 sierpnia 1969 | Leningrad |
30. | 21 czerwca – 22 sierpnia 1970 | Algier, Oran |
31. | 5 maja – 26 lipca 1971 | Bałtijsk, Stralsund |
32. | 7-23 sierpnia 1971 | Ventspils, Sassnitz |
33. | 28 lipca – 10 sierpnia 1972 | Turku |
34. | 12-23 sierpnia 1972 | Ryga |
35. | 1-28 lipca 1973 | Tallinn |
36. | 2-25 sierpnia 1973 | Wismar |
37. | 1-18 lipca 1974 | Kopenhaga |
38. | 25 lipca – 15 sierpnia 1974 | Leningrad, Helsinki |
Dane taktyczno-techniczne
Widok na śródokręcie
- Wyporność: 500 t
- kadłub – stalowy nitowany
- długość całkowita okrętu z bukszprytem – 50,72 m
- długość bez bukszprytu – 41,72 m
- maksymalna szerokość – 7,88 m
- zanurzenie na dziobie – 3,20 m
- zanurzenie na rufie – 3,80 m
- załoga etatowa – 29 osób
- załoga szkolna – 40 osób
- typ osprzętu żaglowego – szkuner gaflowy
- powierzchnia ożaglowania – 693,3 m²
- powierzchnia żagli sztormowych – 174 m
- wysokość grotmasztu (liczona od pokładu do topu stengi) – 27,30 m
- wysokość kolumn masztów (liczona od pokładu) – 20,50 m
- długość stengi – 9,80 m
- długość bukszprytu wystającego poza dziób – 9,00 m
- prędkość pod żaglami – do 10 węzłów (przy wiatrach z baksztagu)
- napęd pomocniczy – silnik NOHAB URSUS o mocy 260 KM
- prędkość na silniku – do 7 węzłów.
- pojemność: 373,2 BRT
- Ilość załogi: 20 osób stałej, 40 osób szkolnej
Zachowane elementy
- śruba napędowa znajduje się w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni
- maszty zostały przekazane klubom żeglarskim
ORP Iskra
No comments:
Post a Comment