Search

Google
 

ads

Friday, February 19, 2016

ORP KRAKOW

ORP Kraków POLSKI MONITOR RZECZNY ORP KRAKOW Papercraft

ORP Kraków Papercraft militaryORP Kraków papermodel downloadORP Kraków papermodelORP Kraków modelkitsORP Kraków modelkits downloadORP Kraków papercraft modelORP Kraków download papermodel
ORP Kraków – polski monitor rzeczny z okresu międzywojennego i II wojny światowej. Służył następnie podczas wojny w marynarce radzieckiej pod nazwą Smoleńsk.
Po zbudowaniu dla polskiej Marynarki Wojennej czterech monitorów rzecznych typu "B" (OORP "Warszawa", "Toruń", "Pińsk", "Horodyszcze"), nazywanych także monitorami "gdańskimi", Kierownictwo Marynarki Wojennej rozpoczęło prace nad projektem lekkiego monitora, który miał być zbudowany w kraju. Projektowane uzbrojenie miały stanowić dwa działa kalibru 75 mm, jedno kalibru 47 mm i cztery karabiny maszynowe, a wyporność 66 ton. W roku 1923 opracowano dwa projekty monitorów, typu "C" i "Z", jednakże nie spełniały one wymagań stawianych przez KMW. Autorom obu projektów zlecono następnie wspólne opracowanie nowego projektu. W kwietniu 1923 został on ukończony pod oznaczeniem "1923". Projekt ten został następnie zaakceptowany i zaplanowano budowę dwóch okrętów. Dopiero w listopadzie 1923 wybrano w drodze przetargu krajową stocznię, która podjęła się ich budowy. Była to stocznia w Krakowie należąca do firmy Polskie Fabryki Maszyn i Wagonów L. Zieleniewski S.A. Z tego powodu nowe monitory ORP "Kraków" i bliźniaczy ORP "Wilno", nazywano monitorami "krakowskimi". Wynikający z umowy termin dostawy okrętów wynosił 12 miesięcy, lecz z powodu braku doświadczenia stoczni i opóźnień w dostawach materiałów budowa ostatecznie trwała 32 miesiące. Monitory ORP "Kraków" i ORP "Wilno" były pierwszymi okrętami zbudowanymi w polskiej stoczni.
Po ukończeniu uzbrojenie monitora stanowiła 1 haubica 100 mm w wieży na rufie i 2 działa 75 mm w dwudziałowej wieży na śródokręciu oraz karabiny maszynowe w wieżyczkach. Wieża na śródokręciu, o dużej średnicy, obejmowała umieszczoną pośrodku i wystającą z niej nieruchomą sterówkę i wieżę dowodzenia; oprócz tego okręt nie posiadał nadbudówek. Cechą charakterystyczną monitorów tego typu był uskok burt za środkiem długości kadłuba i niskie burty w części rufowej.

No comments:

Post a Comment