Search

Google
 

ads

Wednesday, April 16, 2014

Smok

GALEONA ZYGMUNTA AUGUSTA SMOK Papercraft military, GALEONA ZYGMUNTA AUGUSTA SMOK papermodel download, GALEONA ZYGMUNTA AUGUSTA SMOK papermodel, GALEONA ZYGMUNTA AUGUSTA SMOK modelkits, GALEONA ZYGMUNTA AUGUSTA SMOK modelkits download, GALEONA ZYGMUNTA AUGUSTA SMOK papercraft model , GALEONA ZYGMUNTA AUGUSTA SMOK download papermodel , GALEONA ZYGMUNTA AUGUSTA SMOK papercraft model download, GALEONA ZYGMUNTA AUGUSTA SMOKfree download papermodel, GALEONA ZYGMUNTA AUGUSTA SMOK military papercraft, GALEONA ZYGMUNTA AUGUSTA SMOK military papermodel, GALEONA ZYGMUNTA AUGUSTA SMOK military modelkits




Smok Papercraft military, Smok papermodel download, Smok papermodel, Smok modelkits, Smok modelkits download, Smok papercraft model , Smok download papermodel , Smok papercraft model download, Smok free download papermodel, Smok military papercraft, Smok military papermodel, Smok military modelkits




Galeon “Smok”, znany też jako galeona Zygmunta Augusta – pierwszy okręt budowany z przeznaczeniem dla polskiej floty. Nazwa “Smok” jest jedynie domniemana, ponieważ okręt ten miał na dziobie galion w formie głowy smoka. Zamówiony został (razem z dwiema małymi jednostkami pomocniczymi: jednomasztową fregatą i batem) przez króla Zygmunta II Augusta jako zalążek floty.































Smok
Smok
Historia
StoczniaElbląg
Położenie stępki21 czerwca 1570
Wodowanie14 czerwca 1571
 I Rzeczpospolita
Wejście do służbynigdy nie wszedł do służby
Los okręturozebrany w 1587[1]
Dane taktyczno-techniczne
Wypornośćok. 280-600 t[2]
Długośćok. 33,75 m
Szerokośćdo ok. 9 m
Załogaok. 350 ludzi, w tym:

110 marynarzy i oficerów

240 żołnierzy piechoty morskiej[3]
Napęd
żaglowy 3-masztowy
Uzbrojenie
na burtach (łącznie): 4 kolubryny, 6 półkolubryn, 6 sakerów , 10 minionów

na rufie: 2 sakery, 2 falkonety; dodatkowo 10 tzw. swivel gun (małe działka obrotowe)[4] na nadbudówkach i bocianich gniazdach


Budowa


Okręt zaprojektował i budową kierował sprowadzony z Wenecji mistrz budowy okrętów Domenico Zaviazello z pomocnikiem Giocomo Salvadore, a ogólne kierownictwo nad gospodarczą stroną budowy sprawował z ramienia Komisji Morskiej Jan Bąkowski. Stępkę pod budowę położono 21 czerwca 1570 w Elblągu. Prace przerwano na okres zimowy, od 25 listopada 1570 do marca 1571. Okręt zwodowano 14 czerwca 1571. 15 marca 1572 Bąkowski rozliczył rachunki z budowy i w tym okresie Zaviazello opuścił Polskę, lecz nadal prowadzono prace wykończeniowe pod kierunkiem Salvadore. Mimo to okręt nie został nigdy dokończony, prawdopodobnie z powodu śmierci Zygmunta II Augusta 7 lipca 1572, kiedy to przerwano prace. Okręt nie otrzymał też przewidywanych dział, mimo że zostały już zakupione.


Dalsze losy


Według jednej z wersji, galeon ten miał zostać następnie spalony podczas ataku gdańszczan na Elbląg w 1577 roku, jednakże według nowszych ustaleń, galeon został wówczas wycofany w górę rzeki Elbląg i uniknął zniszczenia. Podczas wycofania zrąbano jego maszty. Niewykończony galeon został ostatecznie rozebrany pomiędzy 1584 a 1588 rokiem. Los dwóch zbudowanych jednostek pomocniczych nie jest znany. Wiadomo jednak, że obie służyły w 1572 roku.


Wygląd, dokładne wymiary i wyposażenie okrętu nie są znane.


Plany i modele


  • Plany Modelarskie nr 43 (3/1971)

  • Mały Modelarz nr: 6/1972 , 1/1981 , 1-2/2000

Przypisy



  1. Nie jest pewne czy faktycznie chodzi o Smoka; w odnalezionej zapisce podane są tylko koszty rozebrania “okrętu starego w Elblągu, dla starości spróchniałego“;

  2. Dane rozbieżne u różnych autorów: F. Bujak, O budowie okrętu wojennego w Polsce, 1570-1572, Kraków 1907 podaje 400-600 t; Dokładniejsze wyliczenie przeprowadził M. Boczar, Galeona Zygmunta Augusta. Próba rekonstrukcji, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1973: 280-470 t (autor podaje dwa wzory na wyliczenie wyporności). Raczej bliżej tej drugiej wielkości, gdyż tworzona przeciwko Gdańskowi eskadra Stefana Batorego składała się z tzw. statków średnich (do 500 t), które według źródeł ustępowały wielkością “Smokowi”;

  3. dane niezweryfikowane, za: Smok.html – dostęp: 19 lutego 2011. Zapewne przewidywana załoga była znacznie zmniejsza, gdyż zbudowany ok. 50 lat później galeon “Święty Jerzy: miał załogę złożoną ze 150 ludzi a wymiarami był zbliżony do Smoka;

  4. Boczar nazywa je folgerzami i nie należy ich mylić z działami o nazwie foglerz.





Smok

No comments:

Post a Comment